Departamentul Scenaristică-Filmologie al UNATC „I. L. Caragiale” anunță apariția a patru cărți-eveniment, indispensabile instrumente de lucru pentru uzul profesorilor și studenților, al profesioniștilor din industria cinematografică, dar și al culturii (cinematografice) românești în general. Sunt traduceri din limba engleză, realizate cu implicarea cadrelor didactice ale departamentului: Scenariul de film. Istorie, teorie și practică, de Steven Maras; Anatomia poveștii, de John Truby; Istoria filmului: o introducere (2 vol.), de David Bordwell, Kristin Thompson și Jeff Smith; și Stiluri de voință radicală, de Susan Sontag. Scenariul de film. Istorie, teorie și practică (Screenwriting: History, Theory, and Practice), a profesorului Steven Maras (University of Western Australia), este o traducere inițiată de prof. univ. dr. Lucian Georgescu și realizată de acesta și lect. asoc. Andreea Borțun, co-editată de Polirom și UNATC Press. „Remarcabil efort academic” (Adrian Martin, Monash University), „operă de neegalat” (Jill Nelmes, University of East Anglia), cartea dr. Maras, „un formidabil elucidator academic” (Andrei Gorzo, UNATC), este una dintre cele mai importante lucrări dedicate scenaristicii, abordare holistică a celor trei domenii fundamentale ale domeniului, o sinteză academică salutară în inflația de „manuale” anglo-americane, adică „1001 de cărți într-una singură” (Lucian Georgescu, în „Prefață”).
Tot despre scenariu tratează și Anatomia poveștii, de John Truby, tradusă la Presa Universitară Clujeană de lect. univ. dr. Alexandru Maftei. Inamic al viziunii mecaniciste asupra scenariului, Truby își construiește „poetica practică pentru povestitori” (cum o definește el însuși) pe analogia cu un organism și organizează procesul de creație pornind din interiorul poveștii. „Este și o anatomie a vieții înseși, dacă vreți”, scrie în prefață profesorul Maftei, care mai precizează că proiectul traducerii lui Truby a pornit de la nevoia comună de a îmbunătăți instrumentele și modalitățile de lucru pe care le folosește cu studenții săi la cursurile de scenaristică.
Primăvara lui 2024 a început cu vestea morții marelui istoric american de film David Bordwell și se încheie în România cu lansarea unei prime traduceri din opera lui: Istoria filmului: o introducere, scrisă de acesta împreună cu istoricii de film Kristin Thompson și Jeff Smith. Cartea, prima traducere în română a unei cărți de istoria filmului mondial după 63 de ani, va apărea în două volume, fiind o colaborare între editura Vellant și UNATC Press. Conf. univ. dr. Andrei Rus a coordonat un colectiv format din zece traducători, majoritatea afiliați UNATC, printre aceștia numărându-se și alți colegi și colege din departament: lect. univ. dr. Gabriela Filippi, lect. univ. dr. Cezar Gheorghe, lect. univ. dr. Irina Trocan, asist. univ. dr. Liri Chapelan, asist. univ. dr. Andreea Mihalcea, precum și mai mulți absolvenți ai programelor de studii din cadrul departamentului.
Tradusă de asist. dr. Liri Chapelan, cercetător la UNATC, și publicată de editura Tact din Cluj-Napoca, Stiluri de voință radicală este cea de-a doua culegere de eseuri a lui Susan Sontag. În limba engleză a apărut în 1969, când, vorba criticului american J. Hoberman, „numele [lui Sontag] era sinonim cu Zeitgeist-ul”, iar adjectivul „epocală” nu este cu nimic mai puțin adecvat decât în cazul primei ei antologii de scrieri critice, „Împotriva interpretării” (1966). Două dintre cele mai mari eseuri dedicate de ea cinemaului – cele în care îi explică pe Ingmar Bergman, respectiv pe Jean-Luc Godard – se regăsesc în Stiluri de voință radicală. Prefața este semnată de conf. univ. dr. Andrei Gorzo.
Calendarul celor patru lansări editoriale (UNATC, str. Matei Voievod, 75-77):
Anatomia poveștii – miercuri, 22.05, ora 18.00. la Sala Cinema.“Scenariul de film de la teorie la practică” va fi subiectul unei dezbateri cu Diana Ludu, studentă a masteratului de Scenaristică, asist. univ. Adrian Ionescu și lect. univ. dr. Alexandru Maftei, moderați de directoarea departamentului Scenaristică-Filmologie, conf. univ. dr. Ana Agopian.
Scenariul de film. Istorie, teorie și practică – miercuri, 29.05, ora 18.00, sala Cinema, în cadrul unui eveniment „Cercul” Cărturești cu tema „Scenariul de film, sau adaptarea realității imediate și intermediate”, discuție moderată de prof. univ. dr. Lucian Georgescu, invitați scenariștii-regizori Andreea Borțun și Andrei Cohn. Discuția va fi urmată de o proiecție exclusivă a filmului „Săptămâna Mare” (Berlinale Forum, 2024) de Andrei Cohn, adaptarea nuvelei „O făclie de Paști” de I.L. Caragiale.
Istoria filmului: o introducere și Stiluri de voință radicală vor fi prezentate publicului în evenimente care vor avea loc la începutul lunii iulie, în cadrul Galei Absolvenților UNATC; detaliile vor fi furnizate ulterior pe site-ul scenaristicăfilmologie.ro și pe pagina de Facebook a departamentului.