Asociați

Manuela Cernat Prof. univ. dr.

Manuela Cernat

Istoric şi critic de film, eseist, scenarist, profesor universitar, cercetător la Institutul de Istoria Artei al Academiei Române. Proză și scenarii pentru documentare de scurt metraj. Realizator de documentare tv. Moderator de talk-show tv. Mii de articole în presa română şi internaţională. Traduceri din proza şi teatrul universal.

Volumele Filmul şi armele, A Concise History of Romanian Cinema, Jean Negulesco – Un român la Hollywood. Organizator, keynote speaker și raportor la congrese. Președintă și membră în jurii internaţionale şi naţionale. Director Fondator al Festivalului Filmului de la Costineşti și al South Eastern European Cinema Schools. Fost Pro-Rector și Șef al Catedrei CAV a UNATC. Vice-președintă a Société Européenne de Culture (Veneția). Membră a Uniunii Scriitorilor, a Uniunii Cineaștilor, a FIPRESCI. Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Comandor.

Cursuri: Istoria filmului românesc

Dana Duma Prof. univ. dr.

Predă la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L.Caragiale”. Membră a FIPRESCI, ea semnează cu regularitate articole în presă, atât mainstream, cât şi de specialitate – românească şi internaţională, şi face parte frecvent din juriile unor festivaluri internaţionale. Director al revistei “Film”, ea este şi editorul revistei  “Close up”.

A publicat volumele Autoportretele filmului (1983), Gopo (1996), Woody Allen-bufon şi filosof (2014), Benjamin Fondane cineast (2010) şi Istoria filmului românesc de animaţie 1920-2020 (2020). A co-editat volumele Cinema 2000 (2000), Tendinţe în filmul european (2005), Personalitatea cinematografului latino-american (2006). A colaborat la realizarea volumelor internaţionale 1001 Movies You Must See Before You Die (2003, Quintessence Editions, London) şi New Romanian Cinema (2019, Edinburgh University Press).

Aria de cercetare  favorită include istoria filmului, filmul de animaţie, cinematograful european, cinematograful latino-american, cinematograful şi tradiţiile culturale.

Cursuri: Critică și analiză de film, Istoria filmului universal, Filmul şi teatrul: interferenţe/ intermedialitatate şi metisaje, Filmul american

Gabriela Filippi Doctorand

Asistent universitar și doctorand în cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, elaborează o teză despre modul de organizare și practica estetică a cinematografiei românești în perioada socialistă. Principalele sale interese de cercetare sunt istoria filmului românesc și est-european și teoria filmului politic.

Împreună cu Andrei Gorzo a coordonat volumul colectiv Filmul tranziției. Contribuții la interpretarea cinemaului românesc„nouăzecist” (Tact: 2017). Cele mai recente publicații: „Representing Modern Romania in the Musical of the State Socialist Period”, în Ewa Mazierska și Zsolt Gyori (coord.), Popular Music and the Moving Image in Eastern Europe (Bloomsbury Academic: 2018), și „Our Manager: The Myth and Its Era”, în Irina Trocan (coord.), Romanian Cinema Inside Out: Insights on film Culture, Industry and Politics 1912-2019 (ICR: 2019). În ultimii ani a colaborat la mai multe proiecte de educație cinematografică dedicate publicului tânăr: „CinEd”, „Éducation à l’image” și „Filme pentru liceeni”. 

Cursuri: Istoria filmului românesc, Publicistica de cinema în România, Filmul românesc între 1948 – 1990

Christian Ferencz-Flatz Cadru asociat

Christian Ferencz-Flatz: Este profesor asociat la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, abilitat în studii de film la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și cercetător în filozofie la Institutul de filozofie Alexandru Dragomir.Interesele sale de cercetare privesc filozofia mediilor, fenomenologia clasică germană, teoria critică, filozofia istoriei și teoriile imaginii. A coordonat împreună cu Julian Hanich volumul Studia Phaenomenologica XVI: Film and Phenomenology (2016).

Cele mai recente volume publicate: Filmul ca situație socială. Eseuri fenomenologice (Cluj-Napoca, 2018), Sehen Als-ob. Ästhetik und Pragmatik in Husserls Bildlehre (Nordhausen, 2016) și Incursiuni fenomenologice în noul film românesc (Cluj-Napoca, 2015). A coordonat multiple granturi de cercetare și a publicat numeroase studii în reviste internaționale de filozofie și teoria filmului. A realizat traducerile în limba română ale unor lucrări fundamentale de Husserl, Heidegger, Benjamin, Kracauer și Adorno.    

Cursuri: Filosofii ale mediilor, Filmul utilitar 

Alexandru Maftei Cadru asociat

Profesor asociat la Facultatea de Film din cadrul UNATC, regizor de film și de teatru, scenarist și om de publicitate. Cutia neagră a regizorului (2019), lucrarea sa de doctorat publicată la Editura Universitară, urmărește procesul complex al transformării scenariului în film și îmbină cercetarea teoretică cu analiza propriilor filme și modalități de lucru.

Filmografia lui include lungmetrajul de televiziune Fii cu ochi pe fericire (1998), șapte episoade ale serialului românesc Lombarzilor 8 (2006), comedia dulce amăruie Bună! Ce faci? (2011), Domnișoara Christina (2013) – o adaptare cinematografică a romanului lui Mircea Eliade.  Alexandru este unul dintre cei mai experimentați regizori de publicitate români. Din 2013 montează spectacole în teatre din București și din țară. Mai multe despe activitatea sa aici: www.AlexandruMaftei.com

Cursuri: Scriere colaborativă, scenariști-regizori

Andreea Mihalcea Doctorand

Și-a făcut studiile de licență și de masterat în filmologie în cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București. Este asistent universitar și doctorand în cadrul UNATC, cu o teză despre modalități de receptare a documentarelor interactive.

Lucrează în domeniul criticii de film și al educației cinematografice non-formale. Cel mai recent eseu al său, Forme de participare și co-creație în documentarul interactiv. O introducere, a fost publicat în antologia Realitatea ficțiunii. Ficțiunea realului. Abordări teoretice ale documentarului, coordonată de Andra Petrescu și Irina Trocan (ed. Hecate, București, 2018).

Cursuri: Critică și analiză de film (Comunicare Audiovizuală anul III), Jurnalism de fiilm în circuitul festivalier Comunicare Audiovizuală anul II) . 

Radu Nicoară Prof. univ. dr.

A absolvit cursurile faculății de Film și Televiziune, secția Imagine din cadrul IATC (actualul UNATC) în 1984, iar în anul 1989 cursurile secției Regie de Film. Este doctor în știință (structuri narative) din 2004 și predă la Departamentul Scenaristică-Filmologie, la programul de studii Master Scenaristică, cursuri despre structuri narative și scenaristică de film.

Scrie scenarii pentru propriile filme și pentru Loka Motion Production (New York) și pentru Warner Bros., iar în ultimii ani face script-doctoring pentru aceeași companie. 

Este autorul mai multor filme de scurtmetraj, lungmetraj, documentar și film publicitar. Teoria sa originală privind narațiunea a fost publicată sub forma unei cărți de editura Oscar Print și apoi într-o ediție în limba engleză la editura Lambert Academic Publishing. 

Cursuri: Scenaristică

Adrian Preda Cadru asociat

Cu o experiență de aproape 25 de ani în comunicare, Adrian este unul dintre veteranii industriei de publicitate. Director de creație la cele unele dintre cele mai importante agenții din România (Graffiti BBDO, Tempo, MRM/McCann, GAV și Friends\TBWA) și din Europa (McCann Erickson Zagreb), Adrian are peste 100 de premii de creație la festivalurile de publicitate, atât naționale (Ad’Or, ADC, Internetics și Effie), cât și internaționale (Cannes Lions, International Cup, New York Festivals, Epica, Golden Drum, LIA).

În plus, a fost de patru ori membru al juriului New York Festivals și o dată PIAF.

Adrian Preda este profesor invitat UNATC, ghidând studenții din anul 3 CAV în storytelling-ul publicitar.

Cursuri: Copywriting: Formate publicitare. 

Oana Răsuceanu Doctorand

Scenarist, dramaturg și regizor de teatru. A semnat până în prezent, alături de Iulia Rugină și Ana Agopian, scenariile mai multor filme de scurt, mediu și lung metraj, printre care Breaking News (2017), Love Building (2013), Captivi de Crăciun (2010), Să mori de dragoste rănită (2014). În teatru, Oana este activă în special în sfera spectacolelor de teatru-dans și spectacolelor pentru publicul tânăr și foarte tânăr, pentru care și scrie piese de teatru dedicate.

În prezent, Oana este doctorand în cadrul U.N.A.T.C., lucrarea ei de cercetare concentrându-se pe cinematografia Țărilor Nordice – Structuri narative în filmul nordic contemporan. Oana este activă ca trainer al mai multor programe de educație prin teatru și film, dedicate tinerilor sau profesioniștilor din domeniu, ca manager cultural și membru fondator al Asociației Culturale Control N.

Cursuri: Scenaristică

Iulia Rugină Cadru asociat

A studiat regia de film și televiziune la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, continuând cu un masterat și un doctorat în cinematografie, finalizat în 2020, în cadrul aceleiași facultăți. A scris și regizat 12 scurt metraje, printre care Captivi de Crăciun (2010) și Să mori de dragoste rănită (2014), trei lung metraje, seria Love Building (2013) și Breaking News (2017) și o piesă de teatru, Neverland (2018).

În 2009 a fondat Asociația Culturală Control N, prin intermediul căreia a fost activ implicată în educația cinematografică din postura de project manager și trainer în diverse proiecte naționale și internaționale (Atelierul de film Let’s Go Digital!, Transilvania Talent Lab, Seattle ARCS Summer Camp).

Zona de cercetare predilectă: construcția scenaristică și instrumentele regizorale în filmul low-budget.

Cursuri: Scenaristică