Asociați

Andreea Cristina Borțun Cadru asociat

Andreea Cristina Borțun este regizoare de film, dramaturgă și manager cultural. Andreea a urmat cursurile de licență din cadrul UNATC București, BARD College Berlin și cursurile masterale în cadrul Facultății de Filosofie, Universitatea București. Filmele sale au fost selectate la importante festivaluri internaționale – Cannes, Toronto, Karlovy Vary. Ele îmbină poezia vizuală și antropologia pentru a explora teme precum originile, punctul de vedere feminin și natura.

Proiectele sale recente explorează privirea intersecțională feminină și dau o voce femeilor din ruralul românesc. Andreea este în post-producție cu primul său lungmetraj de ficțiune Malul Vânăt, o co-producție România-Franța-Slovenia, proiect pentru care a primit granturi din partea Centrului Național al Cinematografiei, CNC Franța, Centrului Sloven de Film, programului european MEDIA și Eurimages. Andreea este cofondatoarea și cocuratoarea Pustnik, o rezidență internațională de scenaristică care are loc anual în România. Din 2006 Andreea este cofondatoarea celui mai important eveniment de educație alternativă dedicat adolescenților – Festivalul de Teatru Tânăr Ideo Ideis, festival ce are loc în fiecare an în orașul său natal, Alexandria. Începând din octombrie 2021 este cadru asociat la Facultatea de Film, departamentul scenaristică-filmologie din cadrul UNATC, București. A tradus alături de Lucian Georgescu cartea lui Stevan Maras, Screenwriting: history, theory and practice, apărută în 2024 la editura Polirom. 

Cursuri: Scenaristică

Andreea Mihalcea Cadru asociat

Andreea Mihalcea și-a făcut studiile de licență și de masterat în filmologie în cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București. Este asistent universitar și doctorand în cadrul UNATC, cu o teză despre modalități de receptare a documentarelor interactive. Lucrează în domeniul criticii de film și al educației cinematografice non-formale. Cel mai recent eseu al său, Forme de participare și co-creație în documentarul interactiv. O introducere, a fost publicat în antologia Realitatea ficțiunii. Ficțiunea realului. Abordări teoretice ale documentarului, coordonată de Andra Petrescu și Irina Trocan(ed. Hecate, București, 2018).

Cursuri: Critică și analiză de film (Comunicare Audiovizuală anul III), Jurnalism de fiilm în circuitul festivalier Comunicare Audiovizuală anul II)

Diana Dragomir Lector univ. dr.

Diana Dragomir este coordonator și membru fondator (2018) al primului masterul de design de jocuri din România: Art of Game Design din cadrul departamentului Animație și Interactivitate, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, București. Masterul este cu predare în limba engleză și a fost  nominalizat în 2023, la Romanian Game Awards ca unul dintre cele mai bune programe educaționale din domeniul jocurilor video.

Diana este absolventă a UNATC: a susținut licența la specializarea Comunicare Audiovizuală cu un scenariu distopic de lungmetraj și  a urmat  studiile la masterul de Scriere Dramatică unde a cercetat și a scris despre teatru distopic. Ea a continuat studiile doctorale în domeniul Teatru și Artele Spectacolului unde a descoperit lumea jocurilor și pedagogia. Din portofoliul cursurilor predate în UNATC putem enumera: Scenaristică, Game Design, Narrative Structures for Digital Media, Video Game History / Game as Total Form of Art. Diana este organizator de evenimente care creează punți între mediul academic și industria jocurilor: printre masterclass-uri, interviuri și ateliere cu invitați profesioniști din industrie, a reușit să organizeze prima competiție oficială națională de dezvoltat jocuri într-o săptămână pentru studenții de la masterele din țară care studiază jocurile video (Game Jam Universitar 2024, București- Timișoara). Ea se numără printre primii autori români care a scris despre jocuri video din România: De la teatru la jocuri video. Structuri narative digitale (Editura Universitară, 2018). Proiectele artistice în care s-a implicat completează cercetarea academică din aceeași arie de interes și putem menționa: Generation 200 (spectacol de teatru telematic interactiv, regia Marina Diana Hanganu) și  DreamTech, o ficțiune interactivă pentru telefon.   

Cursuri: Jocuri video: forme interactive de storytelling

Adrian Ionescu Doctorand

Adrian Ionescu este absolvent UNATC, Facultatea de Film, departamentul Scenaristică-Filmologie, și a finalizat masterul de Scenaristică în iunie 2023. Este asistent universitar din luna octombrie a aceluiași an.  A colaborat ca scenarist și textier în diferite proiecte culturale, cum ar fi “Orbis”, serial audio nominalizat la premiile UNITER 2024 pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic, spectacolul “Self ACME. Resort de reechilibrare și optimizare personală”,  ”Work in Progress”, spectacol la care a lucrat și în calitate de compozitor.

A câștigat, în calitate de coscenarist, concursul Write a Screenplay for Ioana Bugarin (2022), organizat de către Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe, iar în prezent lucrează la dezvoltarea mai multor proiecte de lungmetraj. Zona pe care o explorează este cea a realității imediate, aflată la confluența prezentului confuz și viitorului incert, a poveștilor oamenilor din jurul său, tratate într-o cheie subtil comică, empatică, cu tușe nostalgice.

Cursuri: Scenaristică

Oana Răsuceanu Doctorand

Oana Răsuceanu este scenarist, dramaturg și regizor de teatru. A semnat până în prezent, alături de Iulia Rugină și Ana Agopian, scenariile mai multor filme de scurt, mediu și lung metraj, printre care Breaking News (2017), Love Building (2013), Captivi de Crăciun (2010), Să mori de dragoste rănită (2014).

În teatru, Oana este activă în special în sfera spectacolelor de teatru-dans și spectacolelor pentru publicul tânăr și foarte tânăr, pentru care și scrie piese de teatru dedicate. În prezent, Oana este doctorand în cadrul U.N.A.T.C., lucrarea ei de cercetare concentrându-se pe cinematografia Țărilor Nordice – Structuri narative în filmul nordic contemporan. Oana este activă ca trainer al mai multor programe de educație prin teatru și film, dedicate tinerilor sau profesioniștilor din domeniu, ca manager cultural și membru fondator al Asociației Culturale Control N.

Cursuri: Scenaristică

Cecilia Ștefănescu Cadru asociat

Cecilia Ştefănescu a absolvit Facultatea de Litere, Universitatea București, și Masterul de Teorie literară și literatură comparată al aceleiași facultăți. În prezent este doctorand al Facultății de Teatru și Film din cadrul Universității Babeș-Bolyai, Cluj. A debutat în 2002 cu romanul Legături bolnăvicioase (reeditat la Polirom în 2005, 2006 şi 2010), tradus în franceză (Phébus, 2006, trad. fr. de Laure Hinckel), poloneză (Green Gallery, 2009, trad. pol. de Zdzisaaw Hryhorowicz), italiană (Nikita Editore, 2011, trad it. de Anita Bernacchia și Maria Luisa Lombardo), spaniolă (ed. Dos Bigotes, 2018, trad. sp. de Doina Fagadaru). A publicat cel de-al doilea roman, Intrarea Soarelui, ed. Polirom, 2008. Cartea a apărut în engleză în 2013 la editura londoneză Istros Books.

            Romanul Legături bolnăvicioase a fost ecranizat în 2006, în regia lui Tudor Giurgiu, pe un scenariu semnat de autoare. Filmul Legături bolnăvicioase/ Love Sick a fost selecționat în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, în secțiunea Panorama, și distribuit în peste 20 de țări. În 2016 a scris și a regizat scurt metrajul Ferdinand 13, selecționat în Festivalul Internațional de Film de la Zagreb, unde a primit mențiune specială, precum și la TIFF. În 2018 a scris și regizat cel de-al doilea scurt metraj, Morski Briz, selecționat la Sarajevo Film Festival, Transilvania Film Festival, CinEast Luxembourg, Festivalul ZubrOFFka Bialystok, Este Film Festival Sibiu. În 2022, a scris și regizat scurt metrajul Să păstrăm distanța. A semnat, alături de Tudor Giurgiu, scenariul filmului Libertate, r. Tudor Giurgiu. În prezent, se află în post-producție cu lungmetrajul de debut Marea aventură, la care semnează regia și scenariul. A susținut seminarii de teoria literaturii, în cadrul Facultății de Litere, Universitatea București, în calitate de colaborator, între 2000-2001. Ține de peste 5 ani cursuri de scenaristică în cadrul atelierelor organizate de Revista de Povestiri și Ad Litteram. A susținut lecturi publice în Franța, Germania, Elveția, Polonia, Spania, Italia etc. 

Cursuri: Scenaristică: adaptare

Emil Vasilache Cadru asociat

Emil Vasilache este scriitor de și despre cinema. A co-scris, printre altele, scurtmetrajele Contraindicații (Premiul III în secțiunea Cinéfondation, Cannes 2020) și Berliner Kindl (Mențiunea specială a juriului, TIFF 2023). Lucrează ca redactor-șef la Cinepub, este asistent universitar în cadrul departamentului de Scenaristică al Facultății de film din UNATC și face parte din echipa de Film Development de la Saga Film. A participat la rezidențe de film precum Pustnik, Film + sau New Draft și publică din ce în ce mai des proză scurtă.

Cursuri: Scenaristică, Creative Writing, Scenariu ca text: structură și stil

Roxana Bălăneanu Doctorand

Roxana Bălăceanu și-a făcut studiile de licență în scenaristică în cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București. Este asistent universitar și doctorand la UNATC și elaborează o teză despre experiența existențialistă generată de utilizarea timpului cinematografic, axându-se pe două categorii heideggeriene: angoasa și plictiseala. Principalele sale interese de cercetare vizează legătura dintre narativitate, nonnarativitate și experiență cinematografică.

Cursuri: Scenaristică, Istoria filmului universal, Scurtmetrajul de la A la Z

Mihaela Michailov Cadru asociat

Mihaela Michailov este dramaturgă și critic de artele spectacolului, co-fondatoare a Centrului de Teatru Educațional Replika. A scris peste 20 de piese montate la teatre din România și din străinătate. Este mentor în programul european de dramaturgie Fabulamundi, în cadrul căruia ține ateliere de dramaturgie în Austria, Cehia, Polonia, Spania, România.

Cursuri: Scriere dramatică

Massimiliano Nardulli Cadru asociat

Massimiliano Nardulli s-a născut la Roma în 1976. După ce a obţinut diploma în Arte şi Ştiinţe Umaniste, s-a specializat în cinematografie. Din 2007 a lucrat ca director artistic, consultant şi programator de scurtmetraje la mai multe festivaluri, printre care Festival européen du film court de Brest, (2008-2015), Arcipelago, (2008-2017), Biarritz Amérique Latine (2014-prezent), Internationale Kurzfilmtage Winterthur (2015-2017), Timishort, (2014-2018), NexT (2016-2018),  ShorTS (2021-prezent).

Massimiliano este unul dintre creatorii TSFM (Torino Short Film Market) și este talent manager și responsabil al selecției pentru Laboratorul European LIM (Less is More). A lucrat ca scenarist și script advisor pentru mai multe proiecte internaționale și a co-creat atelierele de dezvoltare de scenarii Word-Frame și Fulgor Lab. În 2019 a câștigat premiile Gopo și UCIN ca compozitor pentru muzica originală a filmului Charleston.

Cursuri: Scenaristică

Ana Szel Doctorand

Ana Szel este cineast, curator, doctorand și asistent universitar la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, cu o teză despre filmul utilar în România socialistă. Se numără printre fondatorii noului program de masterat dedicat conservării și curatoriatului arhivelor audiovizuale, având studii în domeniul muzicii și al cinematografiei.

Lucrează cu arhivele de film din 2016, iar interesele sale de cercetare includ practici cinematografice marginale, filmul mut și cinematograful ca teren de cercetare interdisciplinar. În 2022, împreună cu Christian Ferencz-Flatz și Ana Grgic, a organizat la București prima conferință internațională dedicată „Filmului utilar în socialismul de stat” și este co-editor (alături de Lucie Cesalkova și Christian Ferencz-Flatz) al volumului rezultat, în curs de publicare la Amsterdam University Press. Este cercetător doctorand în cadrul proiectului „Philosophy in Late Socialist Europe: Theoretical Practices in the Face of Polycrisis” la UBB Cluj.

Cursuri: Practici de prezervare în audio-vizualul românesc

Liri Chapelan asist. univ.dr.

Liri Chapelan a absolvit secțiile regie de film și filmologie la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale. Tocmai a finalizat o teză de doctorat pe subiectul refuncționalizărilor contemporane ale tehnologiilor și formelor cinematografice obsolete. Este interesată printre altele de mediul audiovizual ca expresie și totodată ca modelator al unor contexte istorice și sociale specifice, de subreprezentarea animației în studiile de film și de eforturile de prezervare și restaurare ale patrimoniului cinematografic, mai ales în cazul unor materiale aflate în afara canonului precum filmul de amator sau cel utilitar.

Își propune să investigheze aceste teme îmbinând activități de predare, scriere academică, curatoriere, montaj și lucru în arhive.

Cursuri: Practici de prezervare în audio-vizualul românesc, Istorii și practici curatoriale audio-vizuale

Vlad Ioachimescu lector univ. dr.

Vlad IOACHIMESCU este lect. univ. dr. în cadrul UNATC, Facultatea de Film, Departamentul Multimedia: Sunet-Montaj, pe care a absolvit-o în 2001. A început să predea în cadrul Universității în anul 2004. Este Decan al Facultății de Film din anul 2020 și a îndeplinit funcția de Prodecan din 2017 până în 2020. Colaborează frecvent ca sound designer și projection mapping artist pentru piese de teatru, teatru de animație și teatru radiofonic, experimentând mijloace inovatoare new media și de spațializare a sunetului. „Biblia neagră a lui William Blake” în regia Ilincăi Stihi a obținut premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic și Mențiunea specială a juriului la secţiunea Radio Drama, a Festivalului Prix Italia în 2016.

Activează din 1998 în domeniul postproducției și efectelor vizuale de film și publicitate, atât în cadrul mai multor studiouri, cât și ca freelancer. Este membru fondator, multi-instrumentist, vocal și compozitor al formației Retro Future începând cu anul 2008.

Cursuri:

Adrian Preda Cadru asociat

Cu o experiență de aproape 25 de ani în comunicare, Adrian este unul dintre veteranii industriei de publicitate. Director de creație la cele unele dintre cele mai importante agenții din România (Graffiti BBDO, Tempo, MRM/McCann, GAV și Friends\TBWA) și din Europa (McCann Erickson Zagreb), Adrian are peste 100 de premii de creație la festivalurile de publicitate, atât naționale (Ad’Or, ADC, Internetics și Effie), cât și internaționale (Cannes Lions, International Cup, New York Festivals, Epica, Golden Drum, LIA).

În plus, a fost de patru ori membru al juriului New York Festivals și o dată PIAF.

Adrian Preda este profesor invitat UNATC, ghidând studenții din anul 3 CAV în storytelling-ul publicitar.

Cursuri: Copywriting: Formate publicitare

Alexandru STERIAN – prof. univ. dr.

Alexandru STERIAN este prof. univ. dr. habil., conducător de doctorat şi Directorul Școlii Doctorale din cadrul UNATC IL Caragiale. Directorul Consiliului Studiilor Universitare de Doctorat (CSUD) membru în Consiliul Științific al UNATC Press și redactor-șef al Revistei Școlii Doctorale „Doctoral Horizon”, membru în echipa de implementare și formator în Proiectul pentru Învățământul secundar ROSE, finanțat de Banca Mondială și Ministerul Educației Naționale, președintele Romanian Society of Cinematographers. A fost prorector și coordonator al proiectelor FDI Internationalizarea UNATC și FDI-Arte-Doc. A fost director de Imagine la 18 filme de lungmetraj, mediu și scurt metraj selecționate la festivaluri naționale și internaționale. Independent Camera Expert Sony, membru IMAGO (Federația Internațională a Directorilor de Imagine) și UCIN (Uniunea Cineaștilor din România).

Coordonator, împreună cu Andrei Rus, a programului “Arhiva Activă”, masterizarea filmelor de diplomă și licență a absolvenților UNATC din perioada 1956-2000. Cărţi publicate: „Compoziția cinematografică, lumina” (2021), „Imagine digitală” (2017), „Compoziția cinematografică, mișcarea” (2017), „Influențele noilor media în estetica filmului de dicțiune” (2016).

Cursuri: