Profesori

Lucian Georgescu – Prof. univ. dr.

Profesor

Lucian Georgescu este seniorul catedrei de scenaristică, a cărei programă de studii a  reformat-o fundamental în ultimul deceniu. Este membru al Consiliului Științific UNATC Press, al Consiliului Executiv al Screenwriters Research Network, membru FIPRESCI, EACWP, UCIN și Creative Commons.

Primul critic de film în România postcomunistă (Noul Cinema, 1992), publică numeroase articole în Pro Cinema, România Literară, Literatorul, Polirom, Telerama-Corlet, Intellect, Taylor&Francis, Edinburgh University Press, „Pe drum cu Jim”, monografia lui Jarmusch, și „Dialoguri despre scenariu”, compilație de conversații cu profesorul Carabăț, mentorul său, fondatorul școlii românești de scenaristică. Lista internațională cuprinde ”The Road Movies of the New Romanian Cinema” (în ”Studies in Eastern European Cinema”, Francis&Taylor), ”The New Romanian Cinema at the Point of No Return”(în ”East, West, and Centre: Reframing Post-1989 European Cinema” – EUP) și ”Narratives on Entertainment Streaming in Europe” (cu Constantin Pârvulescu – Journal of Digital Media and Policy – în 2024). Traducerile și contribuțiile sale editoriale includ lucrarea fundamentală a scenaristicii, ”Scenariul de film – istorie, teorie și practică” (Steven Maras, Columbia University / Polirom), volumul de non-ficțiune ”Tatăl Fantomă  – Amintiri” – de Barry Gifford (Crane Hill / balkanski) și romanul-cult ”99 FF”de Frédéric Beigbeder (”199 Lei”, Pandora M). Scenarist, regizor și producător, veteran al industriei de publicitate și al mișcării de marketing cultural, este fondatorul cinepub.ro, platforma de cinema național. Rolul de Guest Editor al Intellect – Journal of Digital Media and Policy (2024), este un exemplu al modului în care cariera sa de trei decenii armonizează cercetarea academică cu practica industriei.

Cursuri: Scenaristică – lungmetraj (tema autorului), Publicitate: autorul în context comercial, Coordonare teză dizertație master 

Tudor Voican – Conf. univ. dr.

Tudor Voican a urmat studii de licență, masterale și doctorale la UNATC și deține un MFA Screenwriting obținut la York University, Canada. Câștigător a trei premii Gopo, Tudor este scenaristul unor filme precum Binecuvântată fii, închisoareMarilena de la P7California Dreamin‘, Medalia de onoarePerifericCarmenBuchetul miresei. Este inițiatorul, directorul artistic și președintele juriului Wallachia Int’l Film Fest.

A publicat volumele: Scenariul de film: de la mit la inteligența artificialăȘtiințele comunicării în arta scenariului de filmMedalia de onoare, un scenariu medaliat. Ariile sale de interes sunt structurile și antistructurile narative, cinematograful american, vechiul și noul val românesc. Tudor este gamer, filatelist, jucător de bridge și crescător de orhidee.

Cursuri: Clișee narative: high concept vs. cult movies, Formate media: serii și seriale

Ana Agopian – Conf. univ. dr.

Ana Agopian a absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București (UNATC) și European College of Liberal Arts (ECLA), Berlin. Din 2018 este Doctor în Filologie în cadrul Universității București. Ana a semnat, alături de Iulia Rugină și Oana Răsuceanu, mai multe scenarii de scurt și mediu metraj (printre care Bună Cristina! Pa Cristina!, Captivi de Crăciun, Să mori de dragoste rănită, Skugos) și trei lungmetraje – Love Building (2013), Alt Love Building (2014) și Breaking News (2017). Lung metrajul Breaking News a avut premiera la Festivalul Internațional de Film Karlovy Vary (Competiție Oficială) și a fost recompensat cu o Mențiune Specială a Juriului pentru actrița Voica Oltean. De asemenea, Ana a regizat două scurt metraje: E.T. a fost aici (2018) și Alb 2040 (2024).  

În calitate de scenaristă, Ana a colaborat și cu Media Pro Pictures și HBO România. Este membră fondatoare a Asociației Culturale Control N, fiind implicată activ în proiectele organizației. În prezent susține cursuri și workshop-uri de scenaristică, fiind trainer, printre altele, la New Draft (2021, 2023), LIM | Less is More – Creative Pre-Writing (2020, 2021), Rezidența concurs The Script Contest (2021), Pustnik Screenwriters Residency (2022) și Litfilm (2023).

Cursuri: Scenaristică, Scriere colaborativă scenariști-regizori, Atelier de creație audiovizuală

Andrei Gorzo – Conf. univ. dr.

Andrei Gorzo (n. 1978) a studiat la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București și la New York University. Doctor în cinematografie și conferențiar universitar la UNATC, el este de 20 de ani membru titular al departamentului Scenaristică-Filmologie, al cărui director a fost în două rânduri – 2011-2012 și 2019-2023. Influenta sa carte sa din 2012, Lucruri care nu pot fi spuse altfel. Un mod de a gândi cinemaul, de la André Bazin (Humanitas, 2012),a fost prima care să propună o încadrare teoretică a fenomenului cunoscut sub numele de Noul Cinema Românesc.

Două cărți mai recente sunt Beyond the New Romanian Cinema: Romanian Culture, History, and the Films of Radu Jude (editura Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, 2023, coautoare Veronica Lazăr) și Desene mișcătoare. Dialoguri despre critică și cinema (Polirom, 2023, coautor Mihai Iovănel). 

Cursuri: Teoria filmului, Critică și analiză de film, Canonul cinematografic. Dezbateri și revizuiri

Andrei Rus – Conf. univ. dr.

Andrei RUS este conferențiar universitar în cadrul Facultăţii de Film din UNATC Bucureşti, unde predă cursuri de Istoria filmului universal, de Istoria filmului de avangardă și de Practici curatoriale în domenii audio-vizuale. A fost unul dintre fondatorii și coordonatorii proiectului „Arhiva Activă”, de digitalizare și de prezentare a unor arhive audio-vizuale din România. Coordonează, împreună cu Mihaela Michailov, revista DERIVE. Este inițiator și membru al echipei de coordonare a Centrului de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, din cadrul UNATC. A fost, timp de patru ani, director artistic al Festivalului de Film Documentar și Drepturile Omului „One World Romania”. A inițiat și a coordonat timp de șapte ani revista de cinema „Film Menu” şi a organizat, împreună cu ceilalţi colegi de redacţie, proiecţii frecvente de filme, în cadrul Cineclubului Film Menu și a evenimentului „Să Film!”. A realizat selecții de filme pentru festivaluri de film din România („Timishort”, „NexT”, UrbanEye). 

A fost consilier pentru cinematografie al miniștrilor culturii Vlad Alexandrescu și Corina Șuteu și, timp de trei ani, membru în Consiliul de administrație al Centrului Național al Cinematografiei. A colaborat la realizarea mai multor filme („Artă”, regizat de Adrian Sitaru; „Inimi cicatrizate”, regizat de Radu Jude; „Ivana cea Groaznică”, regizat de Ivana Mladeonic) în diverse calități, după caz, jucând roluri mai mici sau mai mari, asistând uneori regia sau coordonând video-assist-ul. 

Cursuri: Istoria filmului, Critică și analiză de film, Practici în filmul non-ficțional, Istoria filmului documentar

Irina Trocan – Lector univ. dr.

Irina Trocan e lector universitar la Facultatea de Film din cadrul UNATC București și coordonatoarea revistei online Acoperișul de Sticlă. Îmbină scrisul academic cu critica de film și realizarea de eseuri video, iar articolele ei au apărut în Cineaste, MUBI, photogénie, desistfilm, KINO, Lettre Internationale. A coordonat timp de mai multe ediții pentru revista Sight & Sound topul celor mai bune eseuri video ale anului.

A coordonat antologia Romanian Cinema Inside Out — Insights on Film Culture, Industry and Politics 1912-2019 (Editura Institutului Cultural Român, 2019), care e în curs de traducere în limba poloneză, și și-a publicat lucrarea de doctorat sub forma volumului Audiovizualul în opoziție. Gândirea critică în eseuri video și cinema-eseu(Editura Idea, 2020). A fost bursier Fulbright la University of Pennsylvania (2017-2018) și New Europe College Fellow între 2020-2021. Interesele ei de cercetare includ critica videografică, mediile digitale, filmul-eseu, festivalurile de film, reprezentarea rasială, reprezentarea istorică în cinema non-clasic.

Cursuri: Analiză formală a cinematografului, Critică și analiză de film, Atelier de jurnalism de film

Cezar Gheorghe – Lector univ. dr.

Cezar Gheorghe este lector la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, critic de film și critic literar, coordonator al secțiunii dedicate filmului a revistei Observator cultural. Este creatorul și gazda Podcastului Narativ. Principalele sale interese de cercetare sunt relația dintre filosofie și cinema, intermedialitatea, adaptările cinematografice și relația dintre literatură și cinema.

În 2014, a publicat volumul Gândirea-cinema (Editura Cartea Românească). Publică articole de filmologie în diferite reviste de specialitate.

În 2021 și 2022 a coordonat colocviile World Cinema & Literature din cadrul Harvard Institute for World literature.

Este membru al Juriului în cadrul Premiilor revistei Observator cultural.

Cursuri: Critică și analiză de film, Filmul american, Filmul şi teatrul: interferenţe/ intermedialitatate şi metisaje, Estetică 

Gabriela Filippi – Lector Univ. Dr.

Lector la Facultatea de Film a UNATC, unde predă și cercetează în special istoria filmului românesc. A obținut titlul de doctor cu o teză despre modulul de organizare și practica estetică a cinematografiei românești în prima parte a regimului comunist. Împreună cu Andrei Gorzo a coordonat volumul colectiv Filmul tranziției. Contribuții la interpretarea cinemaului românesc „nouăzecist” (Tact, 2017). A susținut conferințe și prelegeri internaționale despre cinematografia românească și a curatoriat mai multe programe de film românesc de patrimoniu. Este preocupată de recuperarea și contextualizarea unor direcții mai puțin cunoscute din cinematografia autohtonă și punerea lor în legătură cu fenomene mai largi, atât din cinematografia internațională, cât și din alte discipline.

Cursuri: Istoria filmului românesc, Publicistica de cinema în România, Filmul românesc între 1948 – 1990

Christian Ferencz-Flatz – Lector univ. dr.

Christian FERENCZ-FLATZ este filozof și teoretician media. Lector și coordonator de doctorat la UNATC, a fost director de proiect al granturilor de cercetare: “Structures of Bodily Interaction. Phenomenological Contributions to Gesture” (PCE 2020, finanțat de CNCS-UEFISCDI), “Continental Philosophy as a Rigorous Science. Elements of Empirical Research in Early Phenomenology and Critical Theory” (TE 2017, finanțat de CNCS-UEFISCDI) și „Habitus, Memory, Sediment: Facets of a Phenomenological Approach to Tradition” (TE 2010, finanțat de CNCS-UEFISCDI), și a colaborat în calitate de cercetător avansat în numeroase alte proiecte de cercetare centrate pe teme filozofice sau de studii de film.

A fost senior research fellow al Fundației Alexander von Humboldt la Universitatea din Köln. A publicat numeroase studii în reviste de filozofie și studii media.A tradus în limba română texte fundamentale de Walter Benjamin, Theodor Adorno, Siegfried Kracauer, Edmund Husserl și Martin Heidegger. Împreuncă cu Radu Jude, a realizat filmul experimental Opt cărți poștale din lumea ideală (finanțat CNC, în post-producție). Împreună cu Smaranda Aldea și Delia Popa, el coordonează colecția „New Directions in Phenomenology” la editure Springer. Ultimele lucrări publicate: Critical Theory and Phenomenology. Polemics, Appropriations, Perspectives (Dordrecht: Springer, 2023); „The Useful Cinema of State Secrecy: On Some Socialist Romanian Spy Films” (Studies in Eastern European Cinema, 2024).   

Cursuri: Filosofii ale mediilor, Filmul utilitar 

Alexandru Maftei – Lector univ. dr.

Alexandru Maftei este regizor și scenarist. Aparține primei generații postdecembriste de absolvenți a Academiei de Teatru și Film (actualmente UNATC), secția de regie de film. Cutia neagră a regizorului (Editura Universitară, 2019), rezultatul cercetării sale doctorale la UNARTE, urmărește procesul complex al transformării scenariului în vizualitate filmică și îmbină cercetarea teoretică cu analiza propriilor filme și modalități de lucru.

Ca bursier al institutului de studii avansate Colegiul Noua Europă publică în anuarul instituției o lucrare pe tema migrației (Intimate stories of migration and other important departures: a research using tools of narrative analysis). Filmografia lui include lungmetrajul de televiziune Fii cu ochii pe fericire(1998), șapte episoade ale serialului românesc Lombarzilor 8 (2006), comedia dulce amăruie Bună! Ce faci? (2011) – prezentată în secțiunea 10 European Directors to watch recomandată de revista Variety, Karlovy Vary, 2011; Premiul pentru Cel mai promițător debut și Premiul special al juriului la Festivalul Internațional de Film de la Monaco, Premiul Publicului la Festivalul Internațional de Film Los Angeles –, Domnișoara Christina (2013) – o adaptare cinematografică a romanului lui Mircea Eliade, documentarul La un pas de eternitate. Ca regizor de teatru a montat spectacole la teatre din București, Timișoara, Arad și Turda. Este membru UCIN, al Asociației Cineaștilor din România și al UNITER. Din 2023 este coordonatorul disciplinei Scenaristică din cadrul departamentului Scenaristică Filmologie al UNATC. Mai multe despre activitatea sa aici: AlexandruMaftei.com

Cursuri: Scriere colaborativă, scenariști-regizori, Personaj, dialog, situație.